Dlaczego podejście do SEO zorientowane na użytkownika jest ważne

Użyteczność i design to kluczowe elementy SEO. Biorąc pod uwagę kilka prostych rozważań projektowych, możesz stworzyć duże nagrody w rankingach. W branży optymalizacji pod kątem wyszukiwarek spędzamy tak dużo czasu na myśleniu o algorytmach Google, mapach witryn i linkach zwrotnych, że czasami tracimy z oczu główny cel: dostarczanie przydatnych informacji użytkownikom. W przeszłości łatwo było zrozumieć dlaczego. Możesz zapchać swoją stronę słowami kluczowymi, uderzyć w kilka metatagów i voila! Twoja strona była na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

 

Google słusznie uznał, że nie jest to najlepszy sposób na dostarczanie najwyższej jakości odpowiedzi na zapytania, więc dostosował swoje algorytmy. Dowody zainteresowania Google poprawą komfortu użytkownika (UX) można znaleźć dzięki aktualizacjom, takim jak Panda z lutego 2011 r., Core Web Vitals i innym aktualizacjom podstawowym , które pojawiają się regularnie. Nie oznacza to, że możesz całkowicie zrezygnować z aspektów tradycyjnego SEO i że słowa kluczowe nie mają już znaczenia. Wyszukiwarki nadal biorą pod uwagę podstawowe atrybuty SEO. Jednak organiczne wyszukiwanie zależy teraz również od wdrożenia podejścia zorientowanego na użytkownika. Więc jak to robisz? Oto lista pięciu kroków, które możesz podjąć, aby Twoja witryna była bardziej przyjazna dla użytkownika i, miejmy nadzieję, wspiąć się wyżej w rankingach stron wyników wyszukiwania.

 

1. Naucz się podstaw projektowania

Nie musisz doskonalić umiejętności projektanta graficznego, aby poprawić UX, ale lepsze zrozumienie zasad , które składają się na dobry projekt, jest ważnym narzędziem, które należy utrzymać w pasie narzędzi. Zrozumienie tych zasad pozwoli Ci podejmować decyzje, które zapewnią użytkownikom Twojej witryny lepsze wrażenia, bardziej naturalny przepływ i ogólnie więcej radości z korzystania z Twojej witryny. Patrząc na zajęcia z projektowania, upewnij się, że będziesz pracować z profesorem/instruktorem, który może wyjaśnić psychologię stojącą za tym, czego cię uczą. Zrozumienie psychologicznego wpływu projektowania jest najważniejszym elementem tego, czego powinieneś się uczyć – „dlaczego” stojącego za tym, co wprowadzasz – więc Twoje decyzje mają pożądany wpływ na użytkowników.

podstawowe atrybuty SEO

2. Zaadresuj istniejące problemy użytkownika

Jeśli pracujesz z witryną, która działa już od jakiegoś czasu i obawiasz się, że napotykasz problemy z użytkownikami, nie bój się wykorzystywać danych na swoją korzyść. Pierwszym miejscem, od którego powinieneś zacząć, jest Google Analytics . Zakładając, że masz to poprawnie skonfigurowane dla swojej witryny, możesz dokładnie określić, gdzie użytkownicy opuszczają Twoją witrynę. Przydatne może być skonfigurowanie mapowania ciepła i nagrywania.

 

Oprogramowanie do mapowania termicznego daje możliwość dokładnego zobaczenia, w jaki sposób ludzie wchodzą w interakcję z Twoimi stronami. Niektóre systemy umożliwiają nawet nagrywanie ekranu, dzięki czemu masz wgląd z pierwszej ręki na temat tego, jak użytkownicy poruszają się po Twojej witrynie – i co powstrzymuje ich przed konwersją. Mając te dane, możesz podejmować lepsze decyzje dotyczące sposobów ulepszania swoich stron i zapewniania użytkownikom wygody, której szukają. Posiadanie tych danych może nawet pomóc w ponownej ocenie tego, co użytkownicy mają nadzieję wydostać z Twojej witryny.

3. Przetestuj wszystkie rzeczy

Po zebraniu danych nie powinieneś od razu od razu wprowadzać zmian w swojej witrynie. Chociaż te dane pomogły ci zidentyfikować potencjalne problemy, nie miały dać ci wszystkich odpowiedzi. Gdy zidentyfikuję problem lub chcę wprowadzić znaczącą zmianę układu strony, zawsze konfiguruję test A/B, aby upewnić się, że ta zmiana jest odpowiednia dla moich użytkowników. Jeśli nie znasz testów A/B , w tym miejscu wybierasz dwie odmiany strony i dzielisz ruch między nimi.

 

Następnie w określonym czasie i liczbie użytkowników analizujesz, która wersja strony była skuteczniejsza dla celu, który chcesz poprawić (jest to zwykle związane z konwersjami). Jeśli to stwierdzenie wzbudziło Twoje zainteresowanie, być może nadszedł czas, aby dowiedzieć się więcej o optymalizacji współczynnika konwersji (CRO). Dane zebrane podczas testów A/B poinformują Cię, czy Twoja hipoteza dotycząca możliwych do rozwiązania problemów jest poprawna, a także poinformują Cię, czy zmierzasz we właściwym kierunku, aby rozwiązać problem.

 

Jeśli Twoja nowa odmiana strony nie przejdzie testu, być może będziesz musiał wrócić do deski kreślarskiej i spróbować czegoś innego. Chociaż nie wygrasz każdego testu, który spróbujesz, podejmiesz przynajmniej kroki w celu ulepszenia swojej witryny, korzystając z danych, które będą stanowić kopię zapasową swoich działań. Dlatego testowanie jest tak ważne; chcesz mieć pewność, że wprowadzane zmiany pomagają, a nie bolą.

 

4. Daj ludziom to, czego chcą

Na dłuższą metę chodzi o równowagę. Jeśli skupiasz się tylko na przyciąganiu uwagi do wyszukiwarek, być może nie trafiasz do odbiorców. Jeśli pracujesz nad swoją witryną tylko z perspektywy użytkownika, najprawdopodobniej przegapisz inne elementy, które cenią wyszukiwarki. Jestem przekonany, że po znalezieniu szczęśliwego kompromisu, który pozwala pamiętać zarówno o użytkownikach, jak i wyszukiwarkach , obie strony przyniosą pozytywne efekty.

 

5. Nigdy nie przestawaj się uczyć

W każdej formie marketingu cyfrowego ważne jest, aby zachować głód dalszego uczenia się i doskonalenia. Tak jak Google nigdy nie przestanie ulepszać swojego algorytmu wyszukiwania, nigdy nie powinieneś przestać odkrywać nowych sposobów przyciągania odwiedzających Twoją witrynę i znajdować sposoby na poprawę rankingu wyszukiwania. Poszerzanie wiedzy, nie tylko w swojej dziedzinie, ale także w innych dziedzinach, które mogą mieć wpływ na Twoją pracę, jest jedną z najważniejszych umiejętności , jakie może posiadać profesjonalista.

 

Doświadczenia są wszystkim

UX nie jest dla każdego – dlatego poświęcona jest mu cała dziedzina projektowania stron internetowych. Możesz nawet mieć jednego lub dwóch specjalistów UX w pracy w swojej firmie. Ale jest to ważne dla SEO, więc nie możesz sobie pozwolić na jego lekceważenie, a nawet  minimalizowanie. Musisz postawić się w sytuacji osoby odwiedzającej Twoją stronę.

Czy mają dobre doświadczenia? Czy są sfrustrowani? Czy Twoja witryna reaguje na potrzeby użytkowników mobilnych, czy też próbują powiększyć widok na komputerową wersję? Nigdy nie zapominaj, że związek między doświadczeniami użytkowników a widocznością wyszukiwania nie tylko istnieje, ale wydaje się, że zyskuje na znaczeniu. I chociaż miejmy nadzieję, że Twoja witryna nie wymaga masowego odnawiania, podjęcie kilku kroków w celu zwiększenia użyteczności może przynieść duże korzyści.